SEKOLAH KEBANGSAAN SAGIL KAMPONG
MINIT MESYUARAT HAL EHWAL MURID (AWAL TAHUN) BIL :1/2018
Tarikh : 28 DISEMBER 2017
Masa : 10.50 PAGI
Tempat : BILIK SARANA SKSK
Pengerusi : En Nor Azman bin Salleh
Kehadiran : 33/35
- PERUTUSAN
PENGERUSI
1.1 Mengucapkan terima kasih dengan kehadiran guru-guru.
1.2 Mengucapkan tahniah kepada Jawatankuasa 2017 yang telah bertungkus-lumus
menjayakan program di bawah HEM.
- PEMBENTANGAN
MINIT MESYUARAT YANG LALU
2.1. Dibentang oleh : Pn Jazimah binti Ibrahim
2.2. Dicadang untuk disahkan oleh : Pn Khoirussyakiroh binti Salimin
2.3. Disokong untuk pengesahan oleh : Cik Hafiza Husna binti Kamarudin
- PERKARA
BERBANGKIT
3.1. Tiada perkara berbangkit
- PERBINCANGAN
KERTAS KERJA (JIKA ADA) DAN FOKUS MESYUARAT:
4.1.
Pembentangan visi HEM iaitu Ke arah
Pengurusan Hal Ehwal Murid yang berkualiti dan Sistematik dan misi HEM iaitu Melahirkan warga SK Sagil Kampong yang berintegriti
yang berteraskan pengurusan yang berkualiti.
Makluman: Semua guru
4.2.
Pembentangan objektif HEM supaya
dapat dicapai yang berfokuskan murid.
4.2.1.
Ke arah
pengurusan yang cemerlang berteraskan kesungguhan, kecekapan dan keperihatinan
yang tinggi.
4.2.2.
Mengamalkan
budaya kerja yang sistematik berbantukan ICT.
4.2.3.
Membina
permuafakatan yang erat dalam setiap peringkat.
Makluman: Semua guru
4.3.
Pembentangan Sistem Pengurusan
Kualiti.
4.3.1.
Keutamaan
kepada kepuasan hati pelanggan luaran dan dalaman.
4.3.2.
Langkah
pencegahan dan bukan mengatasi masalah sesuatu peristiwa berlaku.
4.3.3.
Kajian
secara berterusan ke atas proses yang kritikal dan membuat tindakan pembetulan.
4.3.4.
Mewujudkan
cara bekerja yang konsisten dan betul pertama kali dan setiap kali.
4.3.5.
Mementingkan
penyimpanan rekod berkualiti untuk membuktikan tindakan yang telah dilaksanakan.
Makluman: Semua guru
4.1.Persiapan dan Persediaan Awal 2018.
4.1.1.
Persiapan Kelas.
4.1.1.1.1 meja 1 kerusi untuk satu
murid . Meja dan kerusi yang berlebihan dikeluarkan dari kelas dan pekerja akan
memindahkannya ke stor sementara ( tandas tingkat 3 Blok D).
Tindakan: Guru kelas
4.1.1.2. Pn Rosliza memaklumkan bahawa lantai Kelas Tahun 5B juga perlu
dibaik pulih.
Tindakan: Nor Azman
4.1.1.3.En Yuzaimi mencadangkan kelas-kelas yang selalu dicemari dengan
najis kucing dipasangkan grill tingkap bagi mengelakkan dimasuki kucing.
Tindakan:
Nor Azman
4.1.2.
Perhimpunan Ringkas pada 1 Januari
2018.
Tindakan : Guru Bertugas mingguan
4.1.3.
Budaya memberi salam
dipertingkatkan.
Tindakan: En Mohd Fadzil
4.1.4.
Buku Kedatangan Murid. Nombor
Pendaftaran Murid perlu ditulis pada setiap bulan.
Tindakan: Semua guru kelas
4.1.5.
Buku Laporan Harian perlu
dilengkapkan.
Tindakan: Guru Bertugas Mingguan
4.1.6.
Buku Laporan Perhimpunan Mingguan
perlu dilengkapkan. Ucapan guru bertugas berdasarkan tema yang telah disediakan
dalam Jadual Bertugas Guru Mingguan.
Tindakan: Guru Bertugas Mingguan
4.1.7.
Rancangan Makanan Tambahan bermula
pada 1 Januari 2018 untuk murid Tahun 2-6 seramai 55 orang. Kehadiran murid
dicatat.
Tindakan: Pn Siti Halawaiah
4.1.8.
Borang Data Murid (SMM). Perlu
dikumpul pada minggu pertama.
Tindakan: En Muhidzir dan semua guru kelas
4.1.9.
Fail Peribadi Murid. Guru kelas
tahun 2017 perlu melengkapkannya sebelum diserahkan kepada guru kelas yang baru
untuk Tahun 2018.
Tindakan: Semua guru kelas Tahun 2017
4.1.10.
Murid pindah masuk ke sekolah kita
seramai 13 orang. Guru kelas sila semak semula pencapaian murid baru sama ada
layak atau tidak berada di kelas tersebut.
Tindakan: Semua guru kelas
4.2.Pembentangan Jawatankuasa HEM 2018. Semua penyelalaras unit perlu mengadakan
mesyuarat unit kali pertama sebelum berakhir bulan Januari terutama unit yang
memerlukan tindakan awal seperti unit disiplin, pengawas, RMT, kantin,kawalan
kelas dan sebagainya. Agenda mesyuarat mestilah membincangkan Program untuk
Tahun 2018. Bidang tugas setiap unit adalah seperti yang dinyatakan dalam Buku
Pengurusan Sekolah 2018 yang diedarkan pada 26 Disember 2017.
4.2.1.
Unit Disiplin. Sila sediakan buku
Rekod Murid Datang Lewat dan membantu GPK HEM mengisi data dalam sistem SSDM.
Tindakan : En Muhamad Alif
4.2.2.
Unit Pengawas membantu Unit
Disiplin menguatkuasa disiplin sekolah dan menyelaras pengawas-pengawas
sekolah. Sila sediakan Kad Kebenaran Keluar Kelas untuk setiap guru dan Kad
Kebenaran Keluar untuk bilik-bilik khas.
Tindakan: En Md Mustahir
4.2.3.
Unit SPBT. Sila pastikan semua
murid mendapat bekalan 1 set buku teks.
Tindakan: En Mohd Azmi
4.2.4.
Unit Kebajikan. Sila rancang program
yang boleh mengumpul dana untuk kebajikan murid.
Tindakan: Pn Raerzyyah
4.2.5.
Unit Kantin Sekolah. Sila pastikan
kantin berada dalam keadaan yang kondusif terutama dari segi meja dan kerusi.
Tindakan: Pn Radiyah
4.2.6.
Unit Kesihatan. Sila paparkan posteryag
berkaitan dengan kesihatan.
En Muhidzir mencadangkan pemeriksaan mata murid dijalankan lebih
awal untuk mengenalpasti tahap rabun murid bagi memudahkan penyusunan kedudukan
murid di dalam kelas.
Tindakan:
Pn Hasmawati
4.2.7.
Unit Bimbingan Kauseling.
Tindakan: En Mohd Fadzil
4.2.8.
Unit Keselamatan. Program yang
dirancang perlu lebih meluas bukan hanya berfokuskan kebakaran sahaja contohnya
keselamatan longkang, tandas, tangga dan
sebagainya sahaja. Labelkan kawasan merbahaya. Sila buat senarai semak
bilik-bilik yang memerlukan pemadam api.
Tindakan: En Abd karim
4.2.9.
Unit Bebas Denggi.
Tindakan: Pn Maziah
4.2.10.
Unit Keceriaan dan Kebersihan.
Tindakan: Pn Idayatul
4.2.11.
Unit Rancangan Makanan Tambahan.
Buku Rekod Kehadiran Murid. Borang C perlu diletakkan. Program bagi memurnikan
perjalanan RMT sewaktu rehat.
Pn Hasmawati meminta pengurusan RMT mengikut prosedur yang betul.
Tindakan:
Pn Siti Halawiah
4.2.12.
Unit PS1M. Buku log perlu
disediakan.
Tindakan: Pn Nur Anisza
4.2.13.
Unit APDM. Memastikan data murid-murid
baru dimasukkan dalam sistem.
Tindakan: En Muhidzir
4.2.14.
Unit Lawatan. Rancang program
sepanjang tahun.
Tindakan: Cik Hafiza Husna
4.2.15.
Unit Kawalan Kelas. Kad Kebenaran
Keluar kelas perlu disediakan ( 4 kad setiap kelas). Perubahan pada AJK iaitu
Pn Rosliza ditukar kepada Pn Darul Rizah.
Tindakan: Pn Darul Rizah
4.2.16.
Unit Pencegahan Dadah. Buku IMFree
akan diletakkan di Bilik Kesihatan.
Tindakan: Pn Norjuwita
4.2.17.
Unit Pengurusan Dewan. Memastikan
dewan diselenggara dengan baik.
Tindakan: En M.Khairul Anuar.
5.
HAL-HAL LAIN
5.1. Pengerusi memaklumkan Program Kembali Ke Sekolah anjuran Y.B
Datuk Ir. Hj. Hamim bin Samuri pada 23 Disember 2018 melibatkan 16 orang murid
sekolah kita telah berjalan lancar.
Makluman: Semua guru
5.2.Pengerusi memaklumkan peraturan memaparkan lencana (berada di
sebelah kiri) dan tanda nama murid adalah mengikut peraturan sekolah.
Tindakan: En Muhammad Alif
5.3. En Yuzaimi mencadangkan salah laku disiplin dicatat dalam Buku Rekod Salah Laku dalam Buku Rekod
Kawalan Kelas untuk tindakan unit disiplin. Kesalahan disiplin juga boleh
dirakam sebagai bahan bukti. Cadangan diterima.
Makluman: Semua guru
5.4. En Yuzaimi meminta bekalan buku teks Tahun 2 diserahkan seawal
pagi di dalam kelas tanpa melibatkan murid mengambilnya di bilik BOSS.
Tindakan: Pn Nor Jannah, Pn Nismawati dan En Abd Karim
6. PENUTUP
6.1 Ucapan
penangguhan oleh Pengerusi Mesyuarat/ahli mesyuarat dan penetapan tarikh
mesyuarat berikutnya.
Mesyuarat ditangguhkan
pada jam 12.15 tengah hari.
Disediakan oleh,
JAZIMAH BINTI IBRAHIM
SETIAUSAHA HEM
SEK KEB SAGIL KAMPONG
28 Disember 2017.
No comments:
Post a Comment